Bedrijfsongevallen | De cijfers

2014.11_Bedrijfsongevallen

Wat is een arbeidsongeval? En welke feiten en cijfers zijn relevant wanneer je arbeidsongevallen in kaart wilt brengen? Op de website van het RIVM staat veel belangrijke info op een rijtje. Inclusief een tool om bedrijfsongevallen te registreren en te analyseren. Handig!

Weer aan het werk. Volgende bestemming burn-out? Liever niet! 3 Tips.

IMG_Burnout

De vakantie is (bijna) voorbij en we gaan weer aan het werk.
Start jij met frisse moed, of meer met frisse tegenzin?
Tegen de eerste dag zien we meestal een beetje op, want dan moeten we weer in het gareel lopen na weken van vrijheid. Maar daarna beginnen de herinneringen aan de zomer en het gekoesterde vakantiegevoel te vervagen en raken we weer gewend aan het werkritme. Wil jij je vakantiegevoel langer vasthouden? Dan is het slim om bewuster met je tijd en energie om te gaan. Ik heb drie simpele maar effectieve tips voor je.

1. Verdeel je tijd in blokken.
Bepaal aan het begin van je ochtend welke taken je die dag uit gaat voeren. Verdeel je agenda in tijdsblokken van 30 minuten.
Maak een reële tijdsplanning. Bedenk hoeveel tijd een taak echt kost. Plan een korte pauze tussen elk blok. (Voor toiletbezoek, praatje met collega, telefoontje etc.)

Bijvoorbeeld:
9.00u-9.30u rapportage schrijven (deel 1)
9.40u-10.10u rapportage schrijven (deel 2)
10.20u-10.50u mail beantwoorden
11.00-11.30u voorbereiden vergadering
11.40u-12.10u telefonische contacten

Het grootste voordeel van deze techniek is dat je bewuster omgaat met je tijd.
Je beslist vooraf welke werkvoorraad je gaat verwerken en je committeert je hier vervolgens ook echt aan.

Meer weten? Zoek dan eens op Francesco Cirillo, de bedenker van de Pomodoro techniek.
Op zijn website kun je onder andere software, formulieren en een App vinden die je helpen om je tijd beter in te delen en te bewaken. http://pomodorotechnique.com/

2. Plan meer (korte) pauzes in.
Aaneengesloten doorwerken kan je in een bepaalde flow brengen, maar pauzes zijn ook belangrijk om een brein goed laten blijven functioneren.
Ook al voelt het niet productief om je werk even te onderbreken, je gemiddelde productiviteit stijgt er toch echt door. Het is bewezen: Mensen maken minder fouten, kunnen creatiever en sneller denken na een korte break. Na een pauze ben je een periode productiever dan daarvoor.

Blijf dus niet achter je computer hangen in je lunchpauze, maar ga even ergens anders zitten. Of nog beter, ga een blokje om.

Las vaker een korte pauze in, streef naar een paar minuten per uur. Gebruik die pauzetijd om te ontspannen;
-Maak een praatje met je collega,
-Doe wat rek en strek oefeningen,
-Loop even een paar trappen op en af,
-Luister naar muziek (1 liedje is al voldoende),
-Staar even uit een raam.
Kun je daarna met een fris brein weer aan de slag!

3. Sluit je elke dag een korte periode af voor collega’s en klanten om ongestoord werk te voltooien.
Ja ik weet het, er zijn beroepen waarbij dat écht niet kan.
Wanneer als receptioniste de telefoon op moet nemen is het lastig om je even terug te trekken. Zo ook wanneer je elke dag de hele dag in een vergadering zit (heus, die mensen bestaan echt heb ik ontdekt).

Maar als jouw beroep het een beetje toelaat, probeer dan om elke dag een korte periode van ongestoord werken in te lassen. Weten dat je ongestoord een aantal taken af kunt maken blijkt een stevige boost te vormen voor je werkplezier en (gevoel van) productiviteit.

Wees creatief. Overleg met je collega’s en spreek af wie bij toerbeurt even vrijgesteld is.
hang een bord aan de muur met het schema. Hang desnoods een bord aan je computer 9of om je nek ;-)) met daarop de tijden dat je niet en weer wel beschikbaar bent. Kijk of het 3 of desnoods 2 x per week te regelen is, wanneer elke dag echt niet haalbaar blijkt.